PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Antoni Cofalik

2025-08-13

Odkąd Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpoczęło swoją działalność, publikacje o charakterze pedagogicznym zajmują w jego dorobku szczególne miejsce. Obecne w repertuarze na konkursach i festiwalach, nie tylko przyczyniły się do umocnienia renomy Wydawnictwa, lecz przede wszystkim odegrały znaczącą rolę w rozwoju edukacji muzycznej w Polsce. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom, poświęcony twórcom, którzy dużą część swojej pracy artystycznej poświęcili młodym adeptom sztuki muzycznej.

 

Kolejnym kompozytorem, którego sylwetkę chcemy przybliżyć, jest Antoni Cofalik (ur. 1940) – skrzypek, kameralista, pedagog, kompozytor.

 

Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Zenona Felińskiego. Następnie kontynuował edukację muzyczną pod okiem Riccarda Brengoli w Accademia Musicae Chigiana w Sienie oraz Michała Wajmana w Sankt Petersburgu. W zakresie muzyki kameralnej kształcił się w Mozarteum w Salzburgu i u Enrica Mainardiego w Konserwatorium w Lucernie. W latach 1963-1991 tworzył Trio Krakowskie razem z pianistą Jerzym Łukowiczem i wiolonczelistą Krzysztofem Okoniem. Muzycy koncertowali na wszystkich kontynentach, byli cenieni za interpretacje kompozycji zarówno klasyków kameralistyki: Mozarta, Beethovena, Schummana, Brahmsa, jak i twórców dwudziestowiecznych: Malawskiego Ravela, Szostakowicza czy Coplanda. W 1964 roku zdobyli pierwszą nagrodę (Premio A. Vivaldi) na międzynarodowym konkursie kameralnym w Sienie za wykonanie Tria Artura Malawskiego, a w 1973 roku z okazji dziesiątego występu w Rzymie otrzymali Złoty Medal Miasta Rzymu.

 

 

Antoni Cofalik był liderem młodzieżowego zespołu kameralnego All’antico, który otrzymał złoty medal w Konkursie im. Herberta von Karajana w Berlinie Zachodnim w 1974 roku. Ponadto przez kilka lat pełnił funkcję koncertmistrza w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie oraz Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Od 1968 roku prowadził działalność pedagogiczną w Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Krakowie. Następnie w latach 1980-1985 uczył w bydgoskiej Akademii Muzycznej, a przez kolejne osiem lat w katowickiej. Jego uczniowie są laureatami licznych konkursów krajowych i międzynarodowych.

 

Praca pedagogiczna Antoniego Cofalika została wielokrotnie doceniona. Zdobywał Nagrody dla Najlepszego Nauczyciela przyznawane podczas międzynarodowych konkursów tj. I Międzynarodowy Konkurs Młodych Skrzypków w Lublinie w 1979 roku, II Międzynarodowy Konkurs Młodych Muzyków im. Piotra Czajkowskiego w Sendai w Japonii w 1995 roku, XIX International Competition of Bohdan Warchal „Talents of Europe” w Dolnym Lublinie na Słowacji w 2011 roku, a w 2006 roku został uhonorowany najwyższym kazachstańskim odznaczeniem w dziedzinie kultury „Złoto Nomadów”. W 2012 roku otrzymał tytuł profesora honoris causa Akademii Smyczkowej w Hamburgu, a w 2016 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.


 

Jest konsultantem szkół muzycznych I i II stopnia w zakresie gry na skrzypcach i programu nauczania, wykładowcą letnich kursów i warsztatów skrzypcowych w Łańcucie, Seulu, Żaganiu, Zakopanem, Rybnej i Lusławicach, członkiem jury wielu konkursów. Był jednym z inicjatorów Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Rodziny Grobliczów w Krakowie (1996).

Jako autor i kompozytor, współpracując z Polskim Wydawnictwem Muzyczym, stworzył szereg publikacji pedagogicznych, które stanowią trzon edukacji skrzypcowej w Polsce: Skrzypcowe ABC, Małe ABC na skrzypce, Małe ABC na wiolonczelę, Notatnik metodyczny o grze skrzypcowej, Gamy dwu-, trzy- i czterooktawowe na skrzypce, liczne opracowania literatury skrzypcowej oraz utwory dydaktyczne tj. 6 etiud-kaprysów na skrzypce solo, Ulubione etiudy na skrzypce, Preudium i fughetta (b-a-c-h) na skrzypce solo, Wybór etiud wirtuozowskich na skrzypce, Gdy się Chrystus rodzi… Kolędy i pastorałki na skrzypce solo oraz Ptaszarnię na skrzypce i fortepian przy współpracy z Janiną Garścią. Ponadto współpracuje również z wydawnictwami EUTERPE oraz Bärenreiter Verlag.



Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.

Najczęściej czytane:

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.