PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

2025-08-27

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

 

 

 

Zbiór Ideofonie obejmuje osiem kompozycji fortepianowych: Gwiezdny pył, Tango conmigo, Ukołysanie, Tango nuevo, W gęstej mgle, Burleska, Pod wiatr oraz Światłocień. Każdy z utworów posiada indywidualny charakter i odmienną estetykę brzmieniową – od refleksyjnych, subtelnych obrazów dźwiękowych po dynamiczne, energetyczne formy inspirowane tangiem. Całość kierowana jest do pianistów poszukujących artystycznej swobody, otwartych na eksplorację różnorodnych środków wyrazu.

 

 

Istotnym aspektem Ideofonii Marty Mołodyńskiej-Wheeler jest angażowanie i pobudzanie kreatywności wykonawcy poprzez improwizowane wstawki, przewidziane w wybranych fragmentach utworów. Dzieje się to według wskazówek kompozytorki, ponieważ zapis lewej ręki jest wówczas ścisły, a pianista ma możliwość skomponowania własnej linii melodycznej prawej ręki. Daje to szersze pole w zakresie interpretacji, a ponadto realny wpływ na ostateczny kształt utworu, który za każdym razem może być grany nieco inaczej. Możliwe jest także pominięcie tego elementu i skorzystanie z gotowej propozycji melodii, zanotowanej pod koniec każdego utworu.

 

 

„Każdy odcinek [we fragmentach improwizowanych] ma swój kolor, żeby łatwo było dostrzec zmiany w harmonii i konieczność dostosowania dźwięków melodii. Dopóki kolor się nie zmienia, tworzymy swoją melodię na tych samych dźwiękach” – tłumaczy we wstępie Marta Mołodyńska-Wheeler. Kompozytorka jest synestetyczką i to determinuje wybór kolorów tonacji. Ich użycie ma zwiększyć czytelność tekstu nutowego i wyróżnić zachodzące zmiany harmoniczne. Pod koniec słów wstępnych do publikacji zanotowane są gamy i skale, których znajomość potrzebna jest do stworzenia improwizacji. 

 

 

Marta Mołodyńska-Wheeler to pianistka, kompozytorka i synestetyczka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto jest absolwentką studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na Wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest autorką licznych kompozycji na fortepian solo, na cztery i sześć rąk, utworów rozrywkowych na big-band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, występowała z licznymi zespołami i orkiestrami, współpracuje z Operą Krakowską, zespołami muzyki kameralnej oraz współtworzy kilka zespołów muzyki rozrywkowej. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz uczy gry na fortepianie i improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, a dodatkowo prowadzi kursy improwizacji dla uczniów i nauczycieli. 

 

Publikacja dostępna jest w stacjonarnej księgarni PWM, dobrych księgarniach muzycznych oraz na stronie: www.pwm.sklep.pl


Pozostałe kompozycje autorki wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne:

Nuciaki na fortepian

Poligrajki na fortepian na cztery ręce

Mołodyjki na fortepian

Improwizje na fortepian na cztery ręce

Pandemony na fortepian na cztery ręce

Tryptyk: Melofonia, Softisono, Fiesta de nieve na fortepian na sześć rąk

Lili laj. Kolędy na fortepian na cztery ręce, zeszyt 1 i zeszyt 2

Najczęściej czytane:

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.