Aktualności
Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)
2025-09-05
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
Już od sześciu lat na początku września Gdańsk rozbrzmiewa dźwiękami nowych utworów, pisanych przez wybranych kompozytorów. Najpierw, o godzinie 12:00, miejska carillonistka Monika Kaźmierczak wykonuje po raz pierwszy utwór napisany na zestaw dzwonów na wieży Ratusza Głównego Miasta, a później o godzinie 15:00 – dzieła stworzonego z myślą o instrumencie na wieży kościoła św. Katarzyny. Dwie najnowsze, napisane w tym roku kompozycje: Viderunt Pawła Szymańskiego (Ratusz Głównego Miasta, godz. 12.00) i Fraktale wodnych kryształów Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kościół św. Katarzyny, godz. 15.00) usłyszymy w miejskiej przestrzeni już 6 września 2025 roku.
W Gdańsku to szczególnie istotne – carillony stanowią kluczowy element muzycznej i dźwiękowej tożsamości miasta od XVI wieku. Stały się one ważnym elementem lokalnego życia kulturalnego, wpisując się w audiosferę nowożytnego miasta. Niosły ze sobą prefonograficzną rewolucję dźwięku zapisanego w mechanizmie. – opisuje w booklecie do albumu historyk kultury Antoni Michnik. Gdańskich carillonów najlepiej słucha się spacerując po starówce albo w domowym zaciszu. Jeżeli jednak Gdańsk nie jest nam aktualnie po drodze, proponujemy drugie rozwiązanie.
Na płycie CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016), wydanej w 2021 roku przez ANAKLASIS, ukazały się pierwsze zamówienia utworów, skomponowanych w latach 2019–2021 autorstwa Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory i Agaty Zubel. Projekt kontynuacji tych nominowanych do Fryderyków nagrań zaowocował drugim albumem ukazującym nietuzinkowe brzmienia gdańskich carillonów. Dziś wytwórnia płytowa ANAKLASIS prezentuje CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039). To fonograficzne premiery dzieł skomponowanych przez kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Dariusza Przybylskiego, Hannę Kulenty, Krzysztofa Meyera, Martę Ptaszyńską, Krzysztofa Knittla, Joannę Wnuk-Nazarową.
Utwory zostały zarejestrowane na instrumentach, na które zostały napisane, co wiązało się z potrzebą dodatkowej uważności w zapewnieniu studyjnej jakości nagrania. W efekcie otrzymujemy na albumie doświadczenie bliższe słuchaniu kompozycji carillonowych na wieżach niż w przestrzeniach miejskich. To doświadczenie, które historycznie było udziałem naprawdę nielicznych. Oto więc album złożony z sześciu kompozycji, które nie tylko reprezentują muzykę współczesną. Poprzez nagranie eksplorują „ciągle względnie świeże” sposoby słuchania gry na instrumencie. – dodaje Antoni Michnik.
Album dostępny jest w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych, na wirtualnych półkach sieci Empik oraz w serwisach streamingowych.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partnerzy: Ruch Muzyczny, Gdański Fundusz Promocji Wydawnictw
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania „Tworzenie kolekcji polskiej muzyki współczesnej w formie rejestracji audialnych”. Promocja wydawnictwa została zrealizowana przy wsparciu Gdańskiego Funduszu Promocji Wydawnictw.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.