Aktualności
Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska
2025-09-11
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Kolejną bohaterką tego cyklu jest pianistka i pedagog – Wanda Chmielowska (2.10.1891–19.01.1980), autorka ponadczasowego zbiorku dla najmłodszych pt. Światek dziecięcy.
Pierwszym nauczycielem Wandy Chmielowskiej był jej ojciec – Stanisław Szlezyngier, który prowadził własną szkołę muzyczną. Naukę kontynuowała w konserwatorium w Petersburgu, gdzie studiowała u A. Jesipowej. Dyplom ukończenia uczelni uzyskała w 1911 roku i od razu po ukończeniu nauki rozpoczęła pracę jako nauczycielka gry na fortepianie w szkole ojca.
W 1918 roku doskonaliła swoje umiejętności w Warszawie u H. Melcera, jednocześnie ucząc gry na fortepianie. Od 1924 roku prowadziła zajęcia w Instytucie Muzycznym im. S.M. Stoińskiego w Katowicach, a od 1929 roku w nowo otwartym Państwowym Konserwatorium Muzycznym. Podczas II wojny światowej, w Warszawie, udzielała prywatnych lekcji gry na fortepianie. W latach 1945-1970 była profesorką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach, a w latach 1947-1948 pełniła funkcję prorektora tej uczelni. Od 1957 roku kierowała Katedrą Pianistyki.
Do grona jej uczniów należą m.in. Lidia Grychtołówna i Józef Stompel. Prowadziła również kursy metodyki nauczania gry na fortepianie dla nauczycieli oraz opublikowała kilka prac z tej dziedziny. W 1954 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Wydała także niewielki, popularny zbiorek własnych kompozycji na fortepian dla początkujących, zatytułowany Światek dziecięcy.
Kompozycje:
Światek dziecięcy – zbiór utworów dla dzieci na fortepian
Prace:
Muzyka czechosłowacka i twórcy narodowej muzyki czeskiej, w: Czechosłowacja wczoraj i dziś, red. M.S. Korowicz, Katowice 1948.
O nauczaniu początków gry na fortepianie, „Szkoła Artystyczna” 1956 nr 1.
Wstęp do kursu metodyki nauczania gry na fortepianie, „Ruch Muzyczny” 1957 nr 22.
Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, Kraków 1962.
Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.
Najczęściej czytane:
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.