PWM

Wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2025-10-31

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna premiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

 

Sto lat!


Ten rok upływa nam w jubileuszowej atmosferze. Polskie Wydawnictwo Muzyczne świętuje swoje osiemdziesiąte urodziny, organizując m.in. serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Koncert odbędzie się w ramach Festiwalu Jubileuszowego ZKP, na który złożą się wydarzenia przygotowane przez Oddziały ZKP z całej Polski.

 

Podczas koncertu Oddziału Krakowskiego ZKP 4 listopada (godz. 19:00, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) usłyszymy aż trzynaście zupełnie nowych, napisanych specjalnie na tę okazję kompozycji. Będziemy świadkami prawykonań utworów m.in. Wojciecha Widłaka (Kamienie na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian), Pawła Malinowskiego (bez tytułu [trio] na fortepian, skrzypce i wiolonczelę) i Marcela Chyrzyńskiego (Mindscape no. 2 na skrzypce) w interpretacji znakomitych artystów krakowskiej Akademii Muzycznej – Piotra Lato, Marka Szlezera, Oriany Masternak i Jana Kalinowskiego.

 

 

Z kolei utwory kompozytorów Oddziału Katowickiego ZKP zaprezentuje 13 listopada o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Artyści prawykonają m.in. Muzykę kameralną nr 7 „O, przyspieszenie światła” Aleksandra Lasonia. W programie tego wieczoru także utwory z katalogu PWM: Alka Nowaka, Eugeniusza Knapika i Bolesława Szabelskiego. Koncert będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia. Z planem wszystkich wydarzeń, w tym także spotkań i konferencji można zapoznać się na stronie internetowej Jubileuszu 100-lecia Związku Kompozytorów Polskich.

 

 

Nowy paradygmat sztuki współczesnej


W Krakowie odbędzie się trzydziesta trzecia odsłona Festiwalu Audio Art, podczas którego premierowe koncerty, instalacje i performansy ukażą najważniejsze projekty sztuki dźwiękowej i muzyki współczesnej z całego świata. Ważne miejsce w programie zajmą polskie premiery o szczególnym wymiarze, a wśród nich prawykonanie najnowszego utworu Krzysztofa Wołka. Podczas wydarzenia łączącego muzykę i sztukę audiowizualną (16 listopada, godz. 18:00, Bunkier Sztuki) premierowo zabrzmi Fringe na perkusję, elektronikę i laser w wykonaniu Tomasza Szczepaniaka (perkusja). Tego samego wieczoru, wspólnie z Arturem Lisem (video), Krzysztof Wołek wykona utwory ze swojego albumu Zero Gained. Więcej informacji na stronie Festiwalu Audio Art. Wydarzenia Festiwalu są transmitowane na żywo w Internecie.

 



Geometria parzysta muzyki


Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi Carrés Noirs na fortepian na cztery ręce, podwójną orkiestrę smyczkową oraz dwóch perkusistów, dzieło skomponowane przez Hannę Kulenty na zamówienie International Centre for Contemporary Music. Premiera w wykonaniu Książek Piano Duo, Geira Draugsvolla i Sinfonii Varsovii 22 listopada godz. 19:00 w Nowym Teatrze w ramach koncertu zatytułowanego Panels & Pranks.

 


Współczesny portret Doriana Graya


Przed nami premiera operowej odsłony jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w dziele skomponowanym przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Jacek Kaspszyk.


David Pountney przenosi akcję libretta z Anglii końca XIX wieku do czasów współczesnych. W jego inscenizacji portret Doriana jest fotografią. Wchodzimy w wirtualny świat kreowany przez media społecznościowe, zalewane codziennie tysiącami zdjęć – nierealnie pięknych, wyretuszowanych do granic, przekłamanych przez filtry. Reżyser pokazuje, jak sfabrykowane obrazy manipulują emocjami i okłamują zmysły. Kreacja ponad prawdę, fikcja kontra rzeczywistość, lajki online zamiast prawdziwych relacji.

 


Dwuaktowa opera Dorian Gray została skomponowana przez Elżbietę Sikorę specjalnie dla Teatru Wielkiego w Poznaniu. To piąta opera w bogatym portfolio kompozytorki i pierwsza od 2011 roku, po przyjętej z wielkim sukcesem operze „Madame Curie”. Premiera odbędzie się 23 listopada o godz. 19:00, kolejne spektakle 25, 27 i 29 listopada. Bilety i szczegółowe informacje dostępne są na stronie Teatru Wielkiego w Poznaniu.
 


Delikatnie, czy brutalnie?


Djentle // Bruthall to tytuł najnowszej kompozycji Pawła Hendricha. Jej prawykonanie odbędzie się 28 listopada o godz. 18:00 podczas 86. Festiwalu MUSICA MODERNA w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Utwór przeznaczony na puzon, gitarę elektryczną, komputer i zespół kameralny wykona Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, puzonista Wojciech Jeliński, gitarzysta Łukasz "Dzvon" Cyndzer oraz Piotr Peszat, odpowiadający za warstwę elektroniczną w utworze. Wstęp na koncert jest bezpłatny. Z Djentle // Bruthall będzie mogła zapoznać się także publiczność w Krakowie (2 grudnia, Cricoteka) oraz w Bydgoszczy (13 grudnia, Festiwal Art Mintaka).

 

 


Rozmawiajmy!


Listopad pożegnamy prawykonaniem Koncertu podwójnego na 2 klarnety i orkiestrę smyczkową Zbigniewa Bargielskiego podczas XIII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego Pieśni śpiewają, które odbędą się w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. 28 listopada o godz. 19:00 Śląska Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą Piotra Pławnera, a na scenie towarzyszyć im będą dwaj wybitni klarneciści – Jean-Marc Fessard i Roman Widaszek. Specjalnie dla tych solistów Zbigniew Bargielski skomponował utwór w charakterze muzycznej rozmowy – momentami pełnej skupienia i delikatnych fraz, innym razem zadziornej i dynamicznej. To dzieło, w którym wirtuozowskie partie klarnetów przeplatają się z subtelną orkiestrową tkanką. Bilety na koncert dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego.

 

Katalogi Wydawcy Agenci