PWM

search
Advanced
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Composers

  1. A
  2. B
  3. C
  4. Ć
  5. D
  6. E
  7. F
  8. G
  9. H
  10. I
  11. J
  12. K
  13. L
  14. Ł
  15. M
  16. N
  17. O
  18. P
  19. Q
  20. R
  21. S
  22. Ś
  23. T
  24. U
  25. V
  26. W
  27. Y
  28. Z
  29. Ż

Stefan Kisielewski

Stefan Kisielewski

1911-1991

Bibliography

BOOKS
150 lat Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, red. S. Śledziński, Kraków
1960.
B a c u l e w s k i Krzysztof, Polska twórczość kompozytorska 1945–1984, Kraków 1987.
B e r g s o n Henri, Śmiech. Esej o komizmie, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1995.
D a h l h a u s Carl, Idea muzyki absolutnej, tłum. A. Buchner, Kraków 1988.
D ą b r o w s k i Florian, Stefan Kisielewski, Poznań 1995.
G a ł c z y ń s k a Kira, Gałczyński, Wrocław 1998, 22000.
G a ł c z y ń s k i Konstanty Ildefons, Dzieła wybrane, Warszawa 2002.
G ą s i o r o w s k a Małgorzata, Kisielewski, Kraków 2011.
G i e d r o y c Jerzy, Autobiografia na cztery ręce, Warszawa 1994.
G o ł ą b Maciej, Józef Koffler, Kraków 1995.
Grand jeté, czyli wielki skok, rozmowa z Witoldem Grucą, przeprowadził Jan Stanisław
Witkiewicz, Warszawa 2004.
G w i z d a l a n k a Danuta i M e y e r Krzysztof, Lutosławski, tom 1.: Droga do dojrzałości, Kraków 2003, tom 2.: Droga do mistrzostwa, Kraków 2004.
H a n s l i c k Eduard, O pięknie w muzyce, tłum. S. Niewiadomski, Warszawa 1903.
H e l m a n Zofia, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1985.
K i s i e l e w s k i Stefan, Abecadło Kisiela, Warszawa 1990.
— Cienie w pieczarze, Paryż 1971, Szczecin 1987 (oba wydane pod pseudonimem
Tomasz Staliński), Warszawa 1991.
— Dzienniki, Warszawa 1996, 21997.
— Grażyna Bacewicz i jej czasy, Kraków 1964.
— Gwiazdozbiór muzyczny, Kraków 1958, 41982, Warszawa 1996.
— Lata pozłacane, lata szare, zbiór felietonów, Kraków 1989.
— Muzyka i mózg, zbiór esejów, Kraków 1974.
— Podróż w czasie, Paryż 1982, Warszawa 1984.
— Poematy symfoniczne Ryszarda Straussa, Kraków 1955.
314
— Polityka i sztuka, zbiór artykułów, Warszawa 1949, 21998.
— Sprzysiężenie, Warszawa 1947, 31995.
— Wszystko inaczej, Warszawa 1986, 31991.
— Z muzycznej międzyepoki, zbiór felietonów, Kraków 1966.
— Z muzyką przez lata, zbiór esejów, Kraków 1957.
— Zanim nadejdzie śmierć, Warszawa 1995.
L i s s a Zofia, Szkice z estetyki muzycznej, Kraków 1965.
Ł o b a c z e w s k a Stefania, Beethoven, Kraków 1955, 61983.
M a r e k Tadeusz, Przewodnik koncertowy, bibliografia twórczości muzycznej 10-lecia,
Warszawa 1955.
Melos, logos, etos, materiały sympozjum poświęconego twórczości F. Dąbrowskiego,
S. Kisielewskiego, Z. Mycielskiego, red. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska,
Warszawa 1987.
M i c h n i k Adam, Kościół, lewica, dialog, Paryż 1977, Warszawa 1983.
M i c i ń s k i Bolesław, Pisma, Kraków 1970.
M o r a w s k i Stefan, Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki, Kraków-Wrocław 1985.
M y c i e l s k i Zygmunt, Postludia, artykuły, felietony, eseje, Kraków 1977.
N o w a k Anna, Współczesny koncert polski. Przemiany gatunku, Bydgoszcz 1997.
P i o t r o w s k a Maria, Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982.
P o e Edgar Allan, Opowiadania, w tym: System doktora Smoły i profesora Pierza,
Warszawa 1956, Wrocław 1996.
P o l o n y Leszek, Polski kształt sporu o istotę muzyki. Główne tendencje w polskiej
myśli muzyczno-estetycznej od oświecenia po współczesność, Kraków 1991.
P r u s z y ń s k a Joanna, Kisiel, Warszawa 1997.
R a d l i ń s k i Jerzy, Obywatel jazz, Kraków 1967.
R e g a m e y Konstanty, Próba analizy ewolucji w sztuce, Kraków 1973.
— Treść i forma w muzyce, Warszawa 1933.
Rzeki płyną różnymi korytami. Rozmowy z Adamem Walacińskim, przeprowadziła Anna
Woźniakowska, Kraków 2008.
S z y m a n o w s k i Karol, Pisma, t. I: Pisma muzyczne, zebrał i opracował K. Michałowski,
Kraków 1984.
S z y m a ń s k i Wiesław Paweł, Konstanty Ildefons Gałczyński, Warszawa 1972.
S z y s z k a Michał, Droga klerka. Filozofia sztuki Stefana Kisielewskiego, Kraków 2010.
Testament Kisiela, ze Stefanem Kisielewskim rozmawia Piotr Gabryel, Poznań 1992.
T u r s k a Irena, Przewodnik baletowy, Kraków 1973, 31997.
T y r m a n d Leopold, Dziennik 1954, Londyn 1980, Warszawa 1989.
— U brzegów jazzu, Kraków 1957.
U r b a n e k Mariusz, Kisiel, Wrocław 1997.
— Kisielewscy, Warszawa 2006.
W a l a c i ń s k i Adam, Retrospekcje. Teksty o muzyce XX wieku, Kraków 2002.
W a l d o r f f Jerzy, Słowo o Kisielu, Warszawa 1994.
315
W i a t r Adam, Stefan Kisielewski jako krytyk muzyczny, Wrocław 2006.
W i s z n i o w s k a Monika, Stańczyk Polski Ludowej. Rzecz o Stefanie Kisielewskim,
Katowice 2004.
W i t k i e w i c z Stanisław Ignacy, Czysta Forma w teatrze, opracowanie J. Degler,
Warszawa 1977, 21986.
Z życia i twórczości Karola Szymanowskiego. Studia i materiały, red. J. M. Chomiński,
Kraków 1960.
Z i e l i ń s k i Tadeusz Andrzej, Spotkania z muzyką współczesną, zbiór artykułów,
Kraków 1975.


ARTICLES, ESSAYS, PAPERS, REVIEWS
(nie uwzględniono, z wyjątkiem niektórych, pojedynczych tekstów Stefana Kisielewskiego
zawartych w zbiorach: patrz wyżej).
A d a m s k i Sławomir, Koncert kompozytorski Stefana Kisielewskiego, „Ruch Muzyczny”
1978 nr 6.
C h o m i ń s k i Józef, Zagadnienia formalizmu i tendencje ideologiczne w polskiej
muzyce współczesnej na tle rozwoju muzyki światowej, „Ruch Muzyczny” 1948 nr 20.
D z i a d e k Magdalena, Stefan Kisielewski jako krytyk muzyczny, „Ruch Muzyczny”
1993 nr 5.
D z i e w u l s k a Małgorzata, Koncert kompozytorski Stefana Kisielewskiego, „Res
Publica” 1989 nr 5.
E r h a r d t Ludwik, program koncertu Filharmonii Narodowej, Warszawa 14 II 2006.
G o ł u b i e w Antoni, List otwarty do K. I. Gałczyńskiego–poety, „Tygodnik Powszechny”
1947 nr 1.
G r a c z y k Roman, Nie skrzywdziłem Kisiela, „Gazeta Wyborcza” 19–20 I 2002.
H e l m a n Zofia, Strukturalizm interwałowy w technice kompozytorskiej XX wieku,
„Muzyka” 1975 nr 2.
H o m m a Martina, Polska muzyka na tle, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 24.
J a n i c k a - S ł y s z Małgorzata, Krakowskie lata Stefana Kisielewskiego i Romana
Palestra, w: Krakowska Szkoła Kompozytorska 1888–1988, red. T. Malecka, Kraków
1992.
J a s i ń s k a Danuta, Kisielewski, hasło w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska,
t. 5, Kraków 1997.
J e l e ń s k i Konstanty, Bluzka z błękitnych pereł, w: Gałczyński. Dzieła wybrane, t. 1:
Poezje, Warszawa 2002, (tekst publikowany był w paryskiej „Kulturze” nr 75/76
z 1954 r., przedruk w: Konstanty Jeleński, Szkice, Kraków 1990)
K a c z y ń s k i Andrzej, Z drugiego szeregu. Wspomnienia Hanny Rudzińskiej, „Rzeczpospolita”
21 VI 2003.
K a m i ń s k i Bartosz, Nuty przekory, „Gazeta Wyborcza” 29 X 2001.
K i s i e l e w s k i Jerzy, Ojciec był ostoją, w: J. Pruszyńska, Kisiel, Warszawa 1997.
316
K i s i e l e w s k i Stefan, Collage w muzyce. Wypowiedź w dyskusji, „Forum Musicum”
nr 10, Kraków 1971.
— Cosmos I, komentarz w książce programowej festiwalu „Warszawska Jesień” 1989.
— Coś o muzyce, „Bunt Młodych”, 1936 (artykuł wznowiony m.in. w: Publicystyka
przedwojenna, Warszawa 2001).
— Czy muzyka jest niehumanistyczna?, „Znak” 1948 (artykuł wznowiony m.in.
w: Z muzyką przez lata, Kraków 1957).
— Czy w muzyce istnieje formalizm?, „Ruch Muzyczny” 1948 nr 22.
— Felietony pod choinkę, „Res Publica” 1987, nr 7 dodatkowy.
— Festival Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie, „Ruch Muzyczny” 1945 nr 1.
— Grażyna Bacewiczówna: Temat z wariacjami na skrzypce i fortepian, „Muzyka
Polska” 1936 nr 5.
— Impresja kapryśna, komentarz w książce programowej festiwalu „Warszawska Jesień”
1984.
— Józef Koffler: Variations sur une valse de Johann Strauss op. 23, „Muzyka Polska”
1936 nr 6.
— Kilka słów o operze, „Ruch Muzyczny” 1994 nr 18 (przedruk z kwartalnika „Pióro”
z 1938 r.)
— Koncert fortepianowy, komentarz w książce programowej festiwalu „Warszawska
Jesień” 1991.
— Koncert na orkiestrę kameralną, komentarz w książce programowej festiwalu
„Warszawska Jesień” 1956.
— O moim komponowaniu i myśleniu, „Informator” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego,
1964 nr 9 (artykuł wznowiony m.in. w: Z muzycznej międzyepoki, Kraków
1966).
— O wartościach społecznych w muzyce, „Muzyka Polska” 1936 nr 3.
— Oblicze duchowe muzyki współczesnej, „Muzyka Polska” 1937 nr 7/8.
— Pamięci Konstantego Regameya, „Ruch Muzyczny” 1983 nr 10.
— Po trzeciej podróży, „Puls”, kwartalnik literacki, Londyn 1987 nr 34.
— Spotkania z Jerzym Giedroyciem, „Puls”, kwartalnik literacki, Londyn 1986 nr 30.
— Sprawa między dwoma trupami, „Tygodnik Powszechny” 1 VIII 1971.
— Szymanowskiego pisma i wpływy, wstęp do: Karol Szymanowski. Pisma, tom 1. Pisma
muzyczne, zebrał i opracował K. Michałowski, Kraków 1984.
— Utwory polskie na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej, „Ruch
Muzyczny” 1957 nr 1.
— W odpowiedzi P. Kofflerowi, „Muzyka Polska” 1937 nr 3.
— W sprawie poezji, „Tygodnik Powszechny” 1979 nr 35.
— Wspomnienia, w: Melos, logos, etos, red. K. Tarnawska-Kaczorowska, Warszawa
1987.
— Życie paryskie, „Ruch Muzyczny” 1977 nr 5.
K i s i e l e w s k i Zygmunt, ELSYNOR, „Pragmatyści”, dramat w 3 aktach Stanisława
Ignacego Witkiewicza, „Robotnik” 31 XII 1921, nr 353.
317
K o n d r a c k i Michał, O kierunkach współczesnej muzyki polskiej, „Muzyka Polska”
1937 nr 5.
Konferencja Kompozytorów w Łagowie Lubuskim. Protokół. „Ruch Muzyczny” 1949
nr 14.
M a l i n o w s k i Władysław, Socrealizm? Cóż to właściwie było? (Przyczynek do historii
sacrum w sztuce), „De Musica” II, Poznań 2006.
N e g r e y Maciej, Postacie symfonizmu w twórczości Floriana Dąbrowskiego, Stefana
Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego, w: Melos, logos, etos, red. K. Tarnawska-
-Kaczorowska, Warszawa 1987.
Ostatni wywiad ze Stefanem Kisielewskim, rozmawia Marta Ługowska, „Ruch Muzyczny”
1991 nr 21.
P a n u f n i k Andrzej, Abstrakcja w muzyce współczesnej. Refleksje i uwagi, „Muzyka
Polska” 1937 nr 7/8.
P a p l a Piotr, Elementy komizmu w twórczości orkiestrowej Stefana Kisielewskiego,
w: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji, red. L. Bielawski i in., Warszawa
2001.
P i o t r o w s k a Maria, Beethoven i naczelne idee ery klasycyzmu, w: Beethoven. Studia
i interpretacje, red. M. Tomaszewski i M. Chrenkoff, Kraków 2000.
P o c i c a Władysław, Wywiad ze Stefanem Kisielewskim, „Tygodnik Powszechny”
1947 nr 1.
P o c i e j Bohdan, Kisiel jako kompozytor, „Tygodnik Powszechny” 1984 nr 15.
— Kompozytor, w cyklu Notatki o muzyce, „Tygodnik Powszechny” 1991 nr 45.
— Orkiestra Kameralna Filharmonii Krakowskiej, „Ruch Muzyczny” 1964 nr 9.
P o l o n y Leszek, Liszt, hasło w: Encyklopedia Muzyczna PWM, red. E. Dziębowska,
t. 5, Kraków 1997.
— O pisarstwie Stefana Kisielewskiego i humanizmie muzyki, w: Melos, logos, etos,
red. K. Tarnawska-Kaczorowska, Warszawa 1987.
Prywatny uczeń Kisiela. Z Adamem Walacińskim rozmawia Ludwik Erhardt, „Ruch
Muzyczny” 2004 nr 9.
R e g a m e y Konstanty, Czy atonalizm jest naprawdę atonalny?, „Muzyka Polska”
1936 nr 1.
— Muzyka polska na tle współczesnych prądów, „Muzyka Polska” 1937 nr 7/8.
— Treść i forma w muzyce, „Muzyka Polska” 1936 nr 1.
S c h ä f f e r Bogusław, Kisielewski-nożownik?, „Ruch Muzyczny” 1971 nr 13.
S k a r b o w s k i Jerzy, Muzyka i muzycy w „Dziennikach” Stefana Kisielewskiego,
„Ruch Muzyczny” 2001 nr 16.
S k a r b o w s k i Jerzy, Stefan Kisielewski jako krytyk muzyczny, „Ruch Muzyczny”
1975 nr 18.
S ł a w i ń s k a Krystyna, Ojciec naprawdę wszystko wiedział, w: J. Pruszyńska, Kisiel,
Warszawa 1997.
S ł a w i ń s k i Janusz, Krytyka nowego typu, „Wezwanie” 1985, nr 8.
318
S z c z e p a ń s k a Elżbieta, Muzyka polska — utwory wybrane, „Ruch Muzyczny”
1991 nr 22.
S z c z e p a ń s k a - M a l i n o w s k a Elżbieta, Rozmowa ze Stefanem Kisielewskim,
w programie do baletu System doktora Smoły i profesora Pierza, Teatr Wielki,
Warszawa 1988.
— Stefan Kisielewski „Spotkania na pustyni” dla 10 wykonawców, w: Melos, logos,
etos, red. K. Tarnawska-Kaczorowska, Warszawa 1987.
S z w a r c m a n Dorota, Tekst na zamówienie, „Gazeta Wyborcza” 2 X 1991.
T.Z. [Teodor Zalewski], Popisy absolwentów Konserwatorium Warszawskiego, „Muzyka
Polska” 1937 nr 6.
T a r n a w s k a - K a c z o r o w s k a Krystyna, Przed pieśniami Stefana Kisielewskiego
do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, w: Melos, logos, etos, red. K. Tarnawska-
Kaczorowska, Warszawa 1987.
T o m a s z e w s k i Mieczysław, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną,
Kraków 1997.
— W kręgu wielkiej symfoniki: od Beethovena do Mahlera, w: Beethoven 2. Studia
i interpretacje, red. M. Tomaszewski i M. Chrenkoff, Kraków 2003.
Trzy drogi Stefana Kisielewskiego, rozmawia Maciej Kledzik, „Przekrój” 13 X 1991.
T u r o w i c z Jerzy, Mówił prosto z mostu, w: J. Pruszyńska, Kisiel, Warszawa 1997.
— Stefan Kisielewski nie żyje, „Tygodnik Powszechny” 6 X 1991.
W a l a c i ń s k i Adam, Symfonia w kwadracie, „Dziennik Polski” 9 XI 2001.
W a l d o r f f Jerzy, Twórcza inteligencja w ciele bardzo śmiesznym, w: J. Pruszyńska,
Kisiel, Warszawa 1997.
W n u k - N a z a r o w a Joanna, Humor w „Koncercie na orkiestrę kameralną” Stefana
Kisielewskiego, w: Melos, logos, etos, red. K. Tarnawska-Kaczorowska, Warszawa
1987.
W ó j t o w i c z Ewa, Gałczyński według Kisielewskiego, w: Pieśń polska, rekonesans.
Odrębność i pokrewieństwa. Inspiracje i echa, zeszyt 10 z serii „Muzyka i liryka”,
red. M. Tomaszewski, Kraków 2002.
Z Kisielem po raz ostatni, rozmawia Adam Sławiński, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 19.
Z tego nie będzie żadnego wywiadu, ze Stefanem Kisielewskim rozmawia Marta Ługowska,
„Ruch Muzyczny” 1983 nr 14.
Zawsze broniłem jazzu, ze Stefanem Kisielewskim rozmawia Adam Szulc, „Jazz Forum”
1988 nr 3
Z i e l i ń s k i Tadeusz Andrzej, Dwa prawykonania w Filharmonii Narodowej, „Ruch
Muzyczny” 1972 nr 2.
Ż a k o w s k i Jacek, Anatomia smaku, czyli rozmowy o losach zespołu „Tygodnika
Powszechnego” w latach 1953–56, „Wolne Pismo Most”, Warszawa 1988.
319

OTHER WORKS
K o m o r o w s k a M., Stefan Kisielewski — Wesołe miasteczko, rękopis autorski.
P a p l a Piotr, Twórczość orkiestrowa Stefana Kisielewskiego, praca magisterska napisana
pod kierunkiem prof. J. Pai-Stach w Katedrze Historii i Teorii Muzyki Uniwersytetu
Jagiellońskiego (obecnie Instytut Muzykologii), Kraków 1998.
W i ś n i o w s k a Urszula Agata, Stefan Kisielewski 1911–1991. Katalog tematyczny
dzieł muzycznych, praca magisterska napisana pod kierunkiem Ryszarda Gabrysia,
Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Edukacji Muzycznej, Akademia Muzyczna
im. K. Szymanowskiego, Katowice 2000.
Życie muzyczne w Warszawie w czasie okupacji, ze Stefanem Kisielewskim rozmawiała
Maria Stanilewicz-Kamionka, rękopis autoryzowany 5 XII 1980, Biblioteka
Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.

Important! Our website uses cookies to provide you maximum comfort during browsing the site and use of services. By using this website you agree to the use of cookies in accordance with the current browser settings. At any time you can change your browser settings that determine their use. Close