Aktualności
Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!
2025-02-05
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
Z ogromną radością w imieniu zespołu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego pragnę zaprosić na obchody 80-lecia naszej Oficyny – mówi dyrektor, redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. – Od jej założenia w 1945 roku istotą naszego działania było tworzenie przyjaznej przestrzeni do muzycznych spotkań. Kompozytorzy i artyści wykonawcy, badacze i autorzy książek, pedagodzy, uczniowie i studenci, wreszcie melomani i ludzie kochający kulturę przez dekady odnajdywali w PWM-ie bezpieczną przystań dźwiękowych doświadczeń. Niekiedy zgodnych z oczekiwaniami, komfortowych, przyjemnych, osadzonych w muzycznej tradycji, innym razem zaskakujących, intrygujących, awangardowo prowokacyjnych, ugruntowujących lub poszerzających wiedzę i rozszerzających pole estetycznych wrażeń, ale zawsze inspirujących. Dlatego przygotowany program obchodów zasadzamy właśnie na idei spotkania. Wraz ze znakomitymi artystami i przyjaciółmi Oficyny, pragniemy pokazać dokonania blisko czterdziestu kompozytorów, których twórczością mamy przyjemność i zaszczyt się opiekować. I dodaje: Wspólnie z zespołem Narodowego Forum Muzyki zapraszamy na muzyczne spotkania do Wrocławia. Do zobaczenia 7 i 8 marca w NFM!
Czas radości i świętowania, ale także uhonorowania bogactwa i fenomenu polskiej kultury muzycznej oficjalnie rozpoczniemy 7 marca 2025 roku o godz. 19.00. Tego wieczoru, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu zagra znakomita gwiazda muzyki klasycznej Bomsori Kim. Wybitna koreańska skrzypaczka, laureatka 15. edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego występuje na najważniejszych estradach muzycznych świata (m.in. w Carnegie Hall czy Concertgebouw), a od 2021 roku związana jest z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym – Deutsche Grammophon. Solistce towarzyszyć będzie NFM Filharmonia Wrocławska, jedna z najlepszych orkiestr symfonicznych w Polsce, którą poprowadzi charyzmatyczny brytyjski dyrygent Duncan Ward.
W programie koncertu znajdą się utwory wybranych, najważniejszych kompozytorek i kompozytorów muzyki polskiej XX i XXI wieku: spektakularny i progresywny utwór Agaty Zubel zatytułowany Na zewnątrz czasu. Dzieło przeznaczone na solistkę hologramową i orkiestrę usłyszymy w Polsce po raz pierwszy, a prezentacja partii solowej w formie hologramu wyświetlanego na estradzie zredefiniuje zjawisko łączenia tego, co tradycyjne w muzyce współczesnej (klasyczny aparat wykonawczy) z zaawansowaną technologią. Powstanie Hologramu było możliwe dzięki współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Nawiązujący charakterem m.in. do folkloru podhalańskiego II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego, a także ekspresyjno-romantyczna Rapsodia na skrzypce i orkiestrę Grażyny Bacewicz, w opracowaniu wykonawczym Bomsori Kim, która od 2025 roku nosi zaszczytne miano ambasadorki jej twórczości. Finał to pełen rozmachu i wirtuozerii Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w którym twórca wykorzystał melodie mazowieckich pieśni. Starannie dobrany repertuar, który ukaże ogromny wkład polskich kompozytorek i kompozytorów w światową literaturę muzyczną, znakomita solistka i NFM Filharmonia Wrocławska, ciesząca się szczególnym uznaniem w repertuarze symfonicznym XX i XXI wieku, to gwarancja muzycznego spotkania na najwyższym poziomie.
Jednym z flagowych działań Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jest odkrywanie i przywracanie do koncertowego życia kolejnych pozycji repertuarowych. Podczas koncertu Kilar na nowo odkryty (8 marca, godz. 18.00) NFM Orkiestra Leopoldinum prowadzona przez Christiana Danowicza wykona po raz pierwszy od siedemdziesięciu lat Sicilianę na flet i orkiestrę smyczkową – młodzieńczy utwór Wojciecha Kilara, prawykonany w 1955 roku. W programie znajdą się również: jedno z nowszych dzieł Zygmunta Krauzego – Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego na fortepian i orkiestrę, w którym partię solową wykona sam kompozytor, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Uwertura do opery Album rodzinny Jerzego Kornowicza oraz El Condor na 2 marimby i orkiestrę smyczkową Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil z udziałem znakomitego duetu perkusyjnego Hob-beats, tworzonego przez Miłosza Pękalę i Magdalenę Kordylasińską-Pękalę.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z zespołami Narodowego Forum Muzyki zaplanowało w ciągu dwóch dni również szereg atrakcyjnych wydarzeń edukacyjnych, koncertów kameralnych i wokalnych z udziałem LutosAir Quintet, Lutosławski Quartet, Chóru NFM, Dziewczęcego NFM i Chóru Chłopięcego NFM działających pod auspicjami wrocławskiej instytucji. Szczególnym wydarzeniem będą również recitale Moniki Kaźmierczak, która wykona utwory kompozytorów PWM na mobilnym carillonie, sprowadzanym z Gdańska specjalnie na jubileusz Wydawnictwa.
W NFM spotkamy się także, by porozmawiać o fascynującym świecie muzyki polskiej od kulis. Podczas jednego z odbywających się cyklicznie w NFM wydarzeń, w czasie których gośćmi są osobistości życia publicznego, muzykolog i dyrektor, a zarazem redaktor naczelny PWM – dr Daniel Cichy podzieli się ze słuchaczami nie tylko swoją pasją do muzyki, ale i sekretami pracy wydawcy. Spotkanie odbędzie się 7 marca o godz. 18.00 w NFM (foyer -1, czerwone kanapy). Wstęp jest wolny. Polecamy i zapraszamy!
Z programami koncertów oraz informacjami dotyczącymi zakupu biletów można zapoznać się na stronie Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego.
Karty kolejnych aktywności muzycznych i edukacyjnych, które towarzyszyć nam będą w roku jubileuszowym odsłaniać będziemy sukcesywnie. Zachęcamy do obserwowania PWM: na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).
Muzyczne spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego współtworzą:
Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizator: Narodowe Forum Muzyki (7-8.03.2025, Wrocław)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.