PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Jazz w Piwnicy pod Baranami” na 25 lat Summer Jazz Festiwal Kraków

2020-08-03

Z okazji 25 urodzin Summer Jazz Festiwal, Polskie Wydawnictwo Muzyczne postanowiło włączyć się w hucznie obchodzone uroczystości i wspólnie z Witoldem Wnukiem wydać książkę: „Jazz w Piwnicy pod Baranami”. Publikacja dostępna będzie w sprzedaży od 7 sierpnia.

Piwnica pod Baranami to już miejsce kultowe – serce Krakowa. Od swych początków była ostoją sztuki i swobody myśli. To tu spotykali się młodzi, jeszcze niedoświadczeni, jak i twórcy z wielkim dorobkiem. Piwnica była miejscem nie tylko spotkań i dyskusji – jej niezwykła atmosfera zawsze sprzyjała syntezie różnych obszarów sztuki, w której nie zabrakło i jazzu.

Witold Wnuk opowiada w niej o początkach Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, który na stałe wpisał się w pejzaż krakowskiego życia kulturalnego. Historia ta obfituje w wiele anegdot i fotografii, a autor uchyla rąbka festiwalowych tajemnic i prezentuje barwny korowód piwnicznych osobowości.

Jazz był obecny w Piwnicy od samego początku jej istnienia, stanowił wyrazisty składnik „życia piwnicznego”.



O autorze:
Witold Wnuk – urodził się w 1957 roku w Krakowie. Pochodzi z artystycznej rodzinyUkończył krakowskie Państwowe Liceum Muzyczne oraz Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli u profesora Witolda Hermana (1982). Już jako młodzieniec zaczął współpracować jako wiolonczelista, pianista i perkusista z wieloma artystami (na przykład z Ewą Demarczyk czy Januszem Muniakiem) oraz instytucjami (między innymi z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie). W latach dziewięćdziesiątych wyjechał do Kuwejtu, gdzie pracował w tamtejszym The Higher Institute of Musical Arts jako nauczyciel wiolonczeli. W latach 1992–2017 współorganizował (razem z Cezarym Owerkowiczem) Kuwait Chamber Philharmonia (impreza poświęcona muzyce klasycznej), którego był dyrektorem, jak również Konkursy Chopinowskie w Zatoce Perskiej. Od 1997 roku piastuje stanowisko dyrektora Gulf Jazz Festivalu odbywającego się w Kuwejcie, z edycjami w Bahrajnie, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (w Dubaju). W 1996 roku zorganizował pierwszą edycję Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, od 2016 roku funkcjonującego pod nazwą Summer Jazz Festival Kraków, na którym prezentowane są polskie i światowe gwiazdy jazzu. Z jego inicjatywy w 2015 roku powstał odbywający się co dwa lata, związany z tym festiwalem Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany w Krakowie, którego jest dyrektorem. Wraz z pianistą Władysławem Sendeckim założył Fundację My Polish Heart wspierającą utalentowanych młodych muzyków i promującą polską muzykę. Znany jest także jako społecznik – pełni funkcję między innymi wiceprezesa Krakowskiego Oddziału Związku Podhalan (jego prapradziadek był bratem Jana Krzeptowskiego Sabały). Wielbiciel gry w golfa.

Wyjątkowa książka o historii Summer Jazz Festival w Krakowie. Pełna anegdot, zdjęć i wspomnień. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów jazzu. 

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.