Aktualności
Trwa wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury”
2020-09-14
Do 16 października w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej trwa wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury”, poświęcona wybitnym polskim kompozytorom, których losy poprowadziły do stolicy Francji. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Paryż jest od wieków niekwestionowaną „Mekką” artystów, do której przybywają twórcy różnych dyscyplin sztuki, z wszystkich rejonów świata. Podobnie polscy kompozytorzy, przy dogodnej sposobności, pod okiem mistrzów rozwijali swoje talenty, prezentowali się w paryskich salonach i przed paryską publicznością. Bywało, że nawiązane w Paryżu znajomości otwierały im drzwi do wielkiej kariery.
Wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury” prezentuje losy czterech wybitnych polskich kompozytorów. Ukazuje wzajemne relacje i podobieństwa artystów między innymi na tle Paryża – inspirującego artystycznego tygla, ich „trampoliny do sukcesu”. Wystawa poświęcona jest także niezwykłym kobietom – życiowym partnerkom i żonom kompozytorów, których znaczenia w ich życiu nie sposób przecenić.
Fryderyk Chopin we Francji spędził połowę życia i został pochowany na cmentarzu Père Lachaise. Drugi z nich – Michał Spisak – był rodowitym dąbrowianinem. Wiele lat życia spędził w Paryżu i tam został pochowany na cmentarzu Montmartre. Towarzystwa obu kompozytorom w wystawie dotrzymują Henryk Mikołaj Górecki i Wojciech Kilar – o pokolenie młodsi od Spisaka, wychowankowie tej samej uczelni muzycznej w Katowicach. Trzej kompozytorzy zarówno podczas spotkań w Polsce, jak i w Paryżu, nawiązali ze sobą żywe relacje. Łączy ich również postać legendarnej pedagog Nadii Boulanger.
Każdego z prezentowanych w wystawie kompozytorów muzyka fascynowała od dzieciństwa. Dla dwóch spośród nich Paryż stał się drugim domem, dla dwóch pozostałych – przystankiem. Dla wszystkich jednak był miejscem niezwykłym, w którym przeżywali swoje „paryskie awantury”.
Ekspozycja prezentuje oryginalne pamiątki oraz kopie cyfrowe materiałów zgromadzonych w zbiorach polskich bibliotek, muzeów, instytucji i osób prywatnych, udostępnionych w ramach współpracy Pałacowi Kultury Zagłębia. Są to dokumenty, grafiki, fotografie, statuetki, wydawnictwa oraz listy pisane przez kompozytorów do bliskich i przyjaciół.
Komentarz do wystawy został opracowany w oparciu o publikacje monograficzne, artykuły dotyczące życia twórców, przede wszystkich publikację prof. Leona Markiewicza – muzykologa, przyjaciela i admiratora Michała Spisaka oraz biografie Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara, autorów polskich i zagranicznych, w tym publikacje wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Górecki. Portret w pamięci Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej oraz Górecki Adriana Thomasa.
Wystawa powstała dzięki współpracy z:
• Biblioteką Główną Akademii Muzycznej w Katowicach – udostępnienie szeregu kopii cyfrowych materiałów źródłowych dotyczących Michała Spisaka: fotografii, dokumentów i rękopisów;
• Biblioteką Narodową – udostępnienie kopii cyfrowej korespondencji państwa Spisaków do Henryka Mikołaja Góreckiego;
• Forum Fotografików Polskich – udzielenie zgody na wykorzystanie kopii cyfrowych fotografii Michała Spisaka autorstwa Władysława Sławnego;
• Muzeum Historii Katowic w Katowicach – udostępnienie fotografii Wojciecha i Barbary Kilarów oraz wypożyczenie eksponatów – pamiątek po kompozytorze;
• Muzeum Miejskim „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej – wypożyczenie eksponatów i materiałów z „Domu pamiątek Przeszłości Zofii i Stanisława Bocianowskich” dotyczących postaci Fryderyka Chopina oraz eksponatów Michała Spisaka;
• Polskim Wydawnictwem Muzycznym – wydawcą książek „Górecki” Adriana Thomasa i „Górecki. Portret z pamięci” Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej – udzielenie zgody na obszerne cytowanie wydawnictw w wystawie;
• Społecznym Instytutem Wydawniczym „Znak” – wydawcą książek „Górecki. Geniusz i upór” oraz „Kilar. Geniusz o dwóch twarzach” autorstwa dr Marii Wilczek-Krupy – udzielenie zgody na obszerne cytowanie wydawnictw w wystawie;
• Wydawnictwem Euterpe – udzielenie zgody na publikację listów autorstwa Michała Spisaka;
• Związkiem Kompozytorów Polskich – udzielenie zgody na wykorzystanie kopii cyfrowych fotografii autorstwa Andrzeja Zborskiego i udostępnienie kopii cyfrowych afiszów „Warszawskiej Jesieni”.
Szczególne podziękowania Organizatorzy kierują do:
• Profesora Leona Markiewicza – za otwartość i zgodę na szerokie cytowanie monografii Jego autorstwa pt.: „Michał Spisak 1914-1965”;
• Rodziny Państwa Góreckich – za serdeczność i zgodę na publikację korespondencji.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.