Aktualności
Rozdział 11. 2016 – Instytucja kultury – zataczamy koło
2020-11-24
PWM przez lata, nawet te najtrudniejsze finansowo, nie rezygnowało ze swoich najważniejszych przedsięwzięć edytorskich, podążając za misją, wręcz testamentem dyrektora Ochlewskiego, który nadał tej oficynie wydawniczej szeroki wymiar narodowy i kulturowy. Wydawnictwo było już bliskie sprywatyzowania. Mimo pokus natury ekonomicznej stale jednak było więcej obaw o to, czy ta szczególna misja PWM-u obroniłaby się przy obcym właścicielu.
PWM przez lata, nawet te najtrudniejsze finansowo, nie rezygnowało ze swoich najważniejszych przedsięwzięć edytorskich, podążając za misją, wręcz testamentem dyrektora Ochlewskiego, który nadał tej oficynie wydawniczej szeroki wymiar narodowy i kulturowy. Wydawnictwo było już bliskie sprywatyzowania. Mimo pokus natury ekonomicznej stale jednak było więcej obaw o to, czy ta szczególna misja PWM-u obroniłaby się przy obcym właścicielu.
Kiedy Andrzej Kosowski, sprawujący przez 12 lat funkcję redaktora naczelnego PWM-u, współdziałał z woli Ministra Kultury i Sztuki przy powstaniu Instytutu Muzyki i Tańca – państwowej instytucji kultury – ożyły w PWM-ie nadzieje na przełom, na ponowne przekształcenie.
Wydawnictwo znów stanęło przed pionierskim zadaniem – nikt dotychczas nie przeprowadzał zamiany Spółki Skarbu Państwa w instytucję podlegającą Ministerstwu… Rozpoczęła się długa praca nad stworzeniem odpowiedniego modelu prawnego. Proces ten przyspieszył od przyjścia Adama Radzikowskiego jako prezesa Zarządu w roku 2010 oraz Daniela Cichego jako redaktora naczelnego w 2013. Znaczenie miało także to, że po raz pierwszy prezes był także muzykiem, doświadczonym w kierowaniu instytucja kulturalną.
Fot. Jędrzej Sokołowski; grafika: WGS
Specjalna ustawa regulująca wszelkie sprawy formalnoprawne PWM weszła życie i 7 stycznia 2016 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne formalnie stało się państwową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kulturalnych prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Adam Radzikowski, ostatni prezes Zarządu, został pierwszym po zmianie dyrektorem naczelnym. Daniel Cichy kontynuował swoje obowiązki redaktora naczelnego, by po roku, w 2017, po zwycięstwie w konkursie na dyrektora PWM-u, otrzymać z rąk prof. dra hab. Piotra Glińskiego nominację dyrektorską.
Tekst opracowano na podstawie materiału redakcyjnego opublikowanego w kalendarzu PWM na 2020 rok.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne powróciło do korzeni. Formalnie, merytorycznie, ideowo. Zaczęło nowy etap swoich dziejów, trwających już 75 lat.
Najczęściej czytane:
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.